Handelsbetingelser hos Alge-Fri Danmark

/
Betingelser

Generelle salgs- og leveringsbetingelser

Læs vores To Do liste før algebehandling her

Læs om miljøgebyret her

Download fremsendte pdf om virkningstid mm.

1. Anvendelse og gyldighed

1.1 Enhver leverance af produkter og/eller serviceydelser sker i henhold til nedenstående salgs- og leveringsbetingelser.

1.2 Købers bemærkninger i bestillinger anses ikke som fravigelse af vores salgs- og leveringsbetingelser medmindre Alge-Fri Danmark skriftligt har accepteret disse.

2. Kvittering/ordrebekræftelse

2.1 Aftale mellem Alge-Fri Danmark og Køber anses først for indgået, når Alge-Fri Danmark har fremsendt ordrebekræftelse, eller kundeservice hos Alge-Fri Danmark bekræfter din bestilling over tlf. Ordrebekræftelse sendes KUN via e-mail. Oplyses forkert eller ingen e-mail ved bestilling, får man ingen ordrebekræftelse. Du er stadig bundet og underlagt disse salg og leveringsbetingelser. Dette gælder ligeledes hvis ordrebekræftelse ender i købers spamfilter. Får man ingen ordrebekræftelse tilsendt, men ønsker en skal man selv rette henvendelse til Alge-Fri Danmark.

Købers eventuelle indsigelser mod ordrebekræftelsens indhold skal foreligge skriftligt og være Alge-Fri Danmark‘s i hænde senest samme dag, som kvitteringen modtages af Køber.

2.2 Annullering eller ændring af en ordre kan herefter kun ske med Alge-Fri Danmark‘s skriftlige godkendelse. Alle ordre er bindende i minimum 6 måneder og kan derfor først annulleres tidligst 6 mdr. fra ordre dato. Dog har man 14 dages fortrydelsesret fra købsdatoen såfremt ordren ikke er udført inden de 14 dage.

2.3 Har du indgået en aftale om årlig behandling af dit tag eller fliser er skal denne aftale opsige seneste 1. Februar inden sæsonstart. Har du en aktiv bestillingen efter 1. Februar er denne uopsigelig, og kan først uden omkostninger afbestilles efter denne ordre er udført i indeværende år. Ønsker du ikke denne behandling udført trods aftalen er uopsigelig, vil du blive opkrævet det fulde beløb for opgaven.

3. Priser

3.1 Alle priser er inkl. moms.

3.2 Den endelige pris vil fremgå af Alge-Fri Danmark‘s kvittering, og prisen tillægges den til enhver tid gældende moms, afgifter, eventuelle fragt og andre gebyrer.

3.3 Priserne er alt inklusivt! Ingen gebyrer eller kørsel!

3.4 Alge-Fri Danmark forbeholder sig ret til at regulere de aftalte priser for ikke leverede produkter i tilfælde af valutakursændringer, prisforhøjelser fra underleverandører, materialeprisstigninger, ændringer i arbejdslønninger, statsindgreb eller lignende forhold.

3.5 Vores aftale om årlig vedligeholdelse giver en kontant rabat mellem 5-10% alt efter valgte ordning. Rabatten opnås først år 2 eller efter nr. 2 behandling. Dette skyldes af vi ellers skulle opkræve mellem 5-10% af første bestilling, hvis aftalen annulleres før år 2 eller anden behandling.

3.6 Såfremt du ønsker at gøre brug af vores prisgaranti, skal du skriftligt rette henvendelse til os før bestilling. Vores prisgaranti gælder kun såfremt der er tale om 100% samme vare, samme virkning, garanti, levering og betalings betingelser.

3.7 Alle bestillinger hos Alge-Fri Danmark pålægges et miljøgebyr på minimum 60 kr + moms ( 75 kr inkl. moms ) du kan her læse om vores miljøgebyr ved at trykke på linket: Miljøgebyr

4. Levering

4.1 Vi leverer/udfører 90 % af alle ordre indenfor de første 3 mdr. Men i enkelte tilfælde går der over 6 måneder. Ordre der er gået over 6 måneder kan kunden annullere uden omkostninger. Bestillinger på Bornholm udføres 1 gang årligt, forhør altid personalet hvornår vi forventer at næste tur går til Bornholm.

4.2 Alge-Fri Danmark kører normalt kun i Danmark.

5. Betaling

5.1 Betaling sker kontant eller netto 4 dage, hvis ikke andet er aftalt.

5.2 Betaler Køber ikke købesummen i rette tid, kan Alge-fri fra forfaldsdagen beregne sig morarente med 2 % per påbegyndt måned, samt et rykkergebyr på 100,00 kr. pr. rykker.

5.3 Køber er uberettiget til at tilbageholde hele eller del af købesummen, ved eventuelle og sådan tilbageholdelse vil være at betragte som væsentlig misligholdelse af aftalen.

6. Ejendomsforbehold

6.1 Alge-Fri Danmark har ejendomsretten til enhver leverance indtil betaling er sket.

7. Levering

7.1 Leveringstider er angivet omtrentligt og er ikke bindende, medmindre andet er udtrykkeligt angivet.

7.2 Alge-Fri Danmark er endvidere berettiget til at udskyde den omtrentlige leveringstid, hvis overskridelse heraf nødvendiggøres af forhold, som Alge-Fri Danmark ikke er herre over, jf. i øvrigt punkt 10.

7.3 Leveringsstedet er det sted der er angivet i kvitteringen/ordrebekræftelsen.

7.4 Hvis Alge-Fri Danmark er ude ved køber og det viser sig at alger ikke er hovedproblemet forbeholder Alge-fri sig ret til at ændre i ordren så køber får en tagrens/husvask/husrens/fliserens/skumbehandling med et andet middel der kan løse købers problem. Alge-Fri Danmark kan derved ændre i købers ordre uden købers yderlig accept.

7.5 jf. i øvrigt punkt 7.4 aftales der at det skal være i overensstemmelse med det faktiske problem ved kunden, før Alge-Fri Danmark kan lave en sådan ændring i ordren. Disse salgs- og leveringsbetingelser er derfor en klar aftale mellem køber og Alge-Fri Danmark om at Alge-Fri Danmark må vurdere om kunden har et helt andet behov end det forventede ved bestilling og derved ændre i ordren uden købers yderlig accept.

8. Følgeskader/Indirekte tab

8.1 Alge-Fri Danmark er ikke ansvarlig over for køber for nogen form for følgeskader eller indirekte tab, som måtte udspringe af eller i relation til en aftale, som reguleres af disse salgs- og leveringsbetingelser.

8.2 Alge-Fri Danmark er ikke ansvarlig for følgeskader efter en algebehandling eller fliserens. Det er udelukkende købers egen vurdering om taget/fliserne tåler en algebehandling/fliserens. Alge-Fri Danmark kan derfor ikke stilles til ansvar for skader mod tag/fliser så som utætheder, overflade skader eller lignende.

9. Reklamationer/Garanti

9.1 Krav vedrørende mangler, forsinkelse, produktansvar eller andre krav om erstatning skal fremsættes skriftligt til Alge-Fri Danmark uden ugrundet ophold. Der kan først reklameres over en algebehandling tidligst 9 mdr. fra udførelses datoen, og det er et krav at kunden har før- og efterbilleder. Før billeder må senest være taget 5 dage inden algebehandlingen er udført. Ved manglende før- og efterbilleder vil enhver reklamation blive afvist.

9.2 Fejl ved et produkt som følge af naturligt slid, overlast, mangelfuld betjening, mangelfuld vedligeholdelse, hændeligt uheld eller andre forhold, for hvilke Køber bærer ansvaret eller risikoen, udgør ikke en mangel.

9.2 Vores garanti på fliserens gælder kun såfremt man laver vedligehold ( med en årlig skum ) af fliserne efter behov og minimum 1 gang årligt ved os. Vores garanti på 20 år er en garanti mod vedvarende algevækst og flisepest på fliserne. Husk altid at gemme fakturaer på algebehandling som er dit bevis på du har fået det gjort, vi gemmer nemlig kun fakturaer i 5 år.

9.3 Alle kunder får efter udførsel af bestillingen tilsendt denne pdf via mail og sms. Tryk her for at se PDF.

10. Force majeure

10.1 Alge-Fri Danmark er berettiget til at annullere ordrer eller udskyde aftalt levering af produkter, og er i øvrigt fri for ansvar for enhver manglende, mangelfuld eller forsinket levering, der helt eller delvist skyldes omstændigheder, som ligger uden for Alge-Fri Danmark‘s rimelige kontrolmuligheder som følge af aftaler som følge af krig, borgerkrig, oprør, offentlige restriktioner, import- eller eksportforbud, naturkatastrofer, herunder men ikke begrænset til jordskælv, stormflod, omfattende oversvømmelse, skypumpe, vulkanudbrud samt udbredt arbejdskonflikt, brand eller lignende, som ikke burde eller kunne være forudset af parterne på tidspunktet for indgåelse af denne aftale.

11. Ansvarsfraskrivelse

11.1 De anvendte algebekæmpelsesmidler må ikke udledes direkte til åer og vandløb, idet dette kan skade vandmiljøet. Det er derfor vigtigt, at du senest ved bestillingen af vore ydelser har sikret dig, at dine tagrender leder spildevandet direkte til kloak og videre til rensningsanlæg.

Du bekræfter ved din underskrift af hoslagte leveringsbetingelser, at din ejendom ikke udleder spildevand direkte til vandmiljøet, men alene til kloak der er tilkoblet rensningsanlæg.

Såfremt der sker udledning til vandmiljøet uanset din underskrift på indeværende ordrebekræftelse, erkender du at ville holde Alge-Fri Danmark erstatningsfri for ethvert krav der måtte opstå mod Alge-Fri Danmark i denne anledning. Ligeledes erkender du at ville afholde alle omkostninger ved evt. bøde til Alge-Fri Danmark.

Du kan få oplysninger om afledning af spildevand ved din kommune, eller du kan tjekke din BBR på www.ois.dk.

Er du usikker på hvor dit regnvand fra tagrenden løber hen, bør du vælge vores tilvalg ( Opsamling af væske fra algebehandling ( Mulig Tilvalg ) + 500.- )

12. Delvis ugyldighed

12.1 Hvis en eller flere af bestemmelserne i disse salgs- og leveringsbetingelserne kendes ugyldige, ulovlige eller uigennemførlige, skal ingen af de øvrige bestemmelsers gyldighed, lovlighed eller gennemførlighed påvirkes eller forringes deraf.

13. Persondata / nyhedsbrev / nyhedssms

13.1 Ved bestilling hos alge-fri.dk gemmer vi følgende persondato om dig, fulde navn, adresse, e-mail, telefon samt mobil nr. Disse data gemmes i en dansk database hos en af Danmarks største udbyder på markedet ( I123 ) Alge-Fri Danmark forbeholder sig ret til at videregive & videresælge disse oplysninger.

13.2 Alge-Fri Danmark benytter sammen med andre firmaer en software, hvor vi kan dele persondato om kunder i et lukket system, denne videregivelse kan ske hvis man ikke betaler rettidigt, reklamere over en vare, eller på anden måde har en konflikt med Alge-Fri Danmark

13.2 For at give alle kunder den bedste service sender vi op til 12 gange årligt sms til alle vores kunder som opfølgning på vores arbejde, ligeledes sender vi nyhedsbrev ud til de kunder som har tilmeldt sig dette, dette nyhedsbrev kan indeholde reklame fra Alge-Fri & Dansk-Efterisolering.

14. Tvister

13.1 Enhver uenighed eller tvist mellem parterne om forståelsen eller rækkevidden af disse salgs og leveringsbetingelser, afgøres efter dansk ret. Enhver tvist som ikke kan løses i mindelighed, skal indbringes for retten ved Alge-Fri Danmark værneting.

15. Billeder og dokumentation

Ved arbejdes påbegyndelse samt efter endt udførelse tages der før og efter billeder af, de steder, på eller omkring huset, hvor opgaverne udføres. Billederne bruges til at dokumentere, at vi har været hos jer og udført opgaven. Samtidig kan nogle billeder blive brugt på vores hjemmeside og i andet markedsføringsmateriale. Billederne vil ALDRIG blive vist sammen med navne, adresser, telefonnumre, priser eller andre personlige oplysninger. Vi tager kun billeder af de steder på huset hvor arbejdet udføres. Hvis du ikke ønsker, at billeder af dit hus skal optræde i vores markedsføring eller på hjemmesiden, bedes du orientere os via mail efter din bestilling.

Som kunde giver du samtykke til, at vi registrerer, opbevarer og benytter de oplyste informationer som e-mail, mobil nr. Navn, adresse til digital kommunikation.

Alge-Fri.dk – Hovborgvej 28C – 7200 Grindsted

 

Handelsbetingelser fliserens

For at få den bedst mulige start på vores samarbejde, vil vi gerne kort beskrive, hvordan forløbet kommer til at foregå både før, under og efter behandlingen. Så hvis du har nogle spørgsmål, som ikke er blevet besvaret i forbindelse med tilbudsgivningen eller i denne skrivelse, er du altid velkommen til at kontakte os på 70 20 20 33 imellem klokken 8.00 og 16.00 på alle hverdage.  

Eller du kan sende os en mail på salg@alge-fri.dk  

Sådan foregår en fliserensning

En rensning og imprægnering af fliser består af følgende:  

  • Rensning af fliserne 
  • Desinficering af fliserne (mod skidt og algesporer) 
  • Imprægnering med mulighed for 20 års garanti (imprægnering kan fravælges) 
  • Opstart  
  • Kørsel 
  • Kvalitetskontrol 
  • Moms og skatter 

Step 1 – dato fastsættes 

  1. Ved bestilling fastsættes en dato for rensningen af fliserne. Hvornår på dagen det bliver, kan være svært at sige, da det afhænger af kørsel samt, hvor lang tid de foregående opgaver tager den pågældende dag. Vi forsøger, efter bedste evne, at fastsætte et tidsrum for udførelsen. 
  1. Imprægneringen foretages hurtigst muligt herefter. Det er dog svært at sige præcist hvornår, da imprægneringen kræver tørvejr. Vi håber derfor på din fleksibilitet i forbindelse med imprægneringen, da ruterne, af hensyn til vejrforholdene, planlægges fra dag til dag, Vi sender en sms dagen før vi kommer og imprægnerer og ventetiden er typisk 1-3 uger efter rensningen. Fliserne skal være ryddet (igen), når vi kommer for at imprægnere. 

Step 2 – rensning 

  1. Ved ankomst starter vi med at lave en kontrolopmåling før rensningen påbegyndes. Den endelige faktura vil lyde på det antal m2 som kontrol opmålingen viser, så man kun betaler for det areal som bliver behandlet. Hvis arealet viser sig at være større end det som ordrebekræftelsen lyder på vil vores medarbejder ringe, og informere herom inde afrensningen påbegyndes. Hvis vi ikke træffer nogen på telefonen vil vores medarbejder begynde arbejdet alligevel hvis der ikke er mere end 20% mere end det som fremgår af ordrebekræftelsen. 
  1. Rensningen og desinficeringen udføres på den aftalte dato (også i regnvejr). 
  1. Alle havemøbler og krukker skal gerne være flyttet 5-8 meter væk fra fliserne, som skal renses. På denne måde undgår du i videst muligt omfang, at de bliver beskidte under rensningen. 
  1. Vi skal have adgang til vand og en stikkontakt. Hvis dette ikke er udenfor, bedes du informere os via mail på salg@alge-fri.dk. Skriv gerne dit tilbudsnummer, tak. 
  1. Når fliserne er renset, skyller vi facader og vinduer af. Rester af sand kan dog fortsat sidde fast på facader, møbler og vinduer, hvorfor det kan være nødvendigt at pudse vinduer efterfølgende (ikke inkluderet i dette tilbud). 

Step 3 – desinficering 

1. Efter afskylningen sprøjter vi en desinficerende skum ud over det rensede areal. Dette gør vi for at sikre, at alle algesporer er slået ned. 

Step 4 – imprægnering  

  1. Når fliserne er tørre, og vi kører i dit område, kommer vi og imprægnerer. Dette sker typisk indenfor 1-3 uger efter rensningen er udført. Fliserne tager ikke skade af at stå uden imprægnering i nogle uger – heller ikke ved ustadigt vejr.  
  2. Vi giver besked via sms dagen før vi kommer og imprægnerer. Der skal ikke være adgang til vand eller strøm i forbindelse med imprægneringen. 
  3. Man må tidligst 24 timer efter imprægnering begynde at feje sand på fliserne eftersom der går 24 timer før imprægnering er gennemhærdet i toppen
  4. Der går ca. 14 dage før imprægneringen er endeligt gennemhærdet. Men du kan tage fliserne i brug så snart imprægneringen er tørret ind. 

Dette skal du forberede inden.

  1. Alle fliserne skal være ryddet for krukker, stole, borde osv. Det skal være rykket 5-8 meter væk fra fliserne. På denne måde undgår du i videst muligt omfang, at de bliver beskidte under rensningen. 
  2. Der skal være adgang til vand ved ankomst. Vi har udstyr til at koble os på om det er indendørs eller udendørs der er adgang. 
  3. Tjek om vandtrykket er godt, hvis ikke giv os gerne besked. Du kan evt. spørge en nabo om vi kan få vand derfra, så vi får fra 2 steder.
  4. Vi har 40 meter slange med, så hvis vi ikke kan parkere bilen indenfor 40 meters afstand til vand udtaget, skal vi have besked på forhånd.

Vedligehold og garanti

Efter rensning af fliserne anbefaler vi, at du får dem imprægneret. Imprægneringen reducerer flisernes vandmængde i overfladen, hvilket sikrer en reduceret algevækst. 

Vi anbefaler, at fliserne der er blevet renset, får udført en årlig vedligeholdelse for at opretholde det flotte resultat. Vedligeholdelsen består i, at vi giver fliserne en desinficerende skum, som sikrer, at de nyrensede fliser forbliver pæne år efter år. Såfremt man ikke får vedligehold vil garantien frafalde.

Med vedligeholdelsesaftalen opretholdes de 20 års garanti mod flisepest og vedvarende algevækst. 

Man tilmeldes automatisk vores vedligeholdelsesaftale hvor vi kommer 1 gang pr. år.

En årlige vedligeholdelsesaftale koster pr gang: 

Op til 50 m2   

kr. 795,-  

Op til 100 m2   

kr. 995,- 

Op til 150 m2   

kr. 1.195,- 

Op til 200 m2   

kr. 1.395,- 

Op til 250 m2   

kr. 1.595,- 

Op til 300 m2  

kr. 1.795,- 

Mere end 300 m2 

Det stiger løbende 200 kr pr 50m2

Priserne er inklusiv moms og miljøtillæg. 

Ny tid og/eller aflysning

Når en bestilling er bekræftet og en dato er fastsat, er bestillingen bindende.  

Flytning af ordre 

En flytning af en dato vil muligvis medføre, at vi har afvist en anden kunde unødigt, eller at en medarbejder står uden en arbejdsopgave på den pågældende dato. Vi ser derfor helst, at fastsatte datoer overholdes af hensyn til andre kunder og vores medarbejdere. 

Ønsker du alligevel at flytte din tid, kan dette, som udgangspunkt, gøres gebyrfrit op til 5 hverdage før datoen for udførelsen.  

Afbestilling af ordre 

Ved afbestilling efter indgået aftale, faktureres et gebyr på 30% af den samlede forhåndsordre. Ring til os på 70 20 20 33 eller skriv til os på salg@alge-fri.dk.

Vedligeholdsaftale

En aftale om årlig vedligeholdelse kan til enhver tid opsiges forudsat, at det gøres inden den 31. januar, hvor vi starter planlægningen. Vi sender dig en sms og en mail dagen før vi kommer og udfører vedligeholdelsen. Såfremt dette opsiges efter, pålægges et gebyr på 495 kr.

Dette er ikke indkluderet i prisen 

Det er vigtigt for os, at du som kunde føler dig tryg og velinformeret, så alle vores priser er all inclusive (som udgangspunkt). Det synes vi nemlig, er god og gennemskuelig service. Herunder kan du læse hvad som ikke er inkluderet i prisen. 

  1. Eventuelle rejseudgifter 

Bor du på en af øerne som eksempelvis Bornholm, Fanø eller Samsø, må du i forbindelse med behandlingen forvente en længere leveringstid.  

På småøerne, hvor der ikke er flere kunder/arbejdsopgaver i samme periode, pålægger vi rejseudgifter.  

Spørg vores dygtige medarbejdere for priser i netop dit område – telefon 70 20 20 33, eller mail salg@alge-fri.dk.

  1. Afdækning og vinduespudsning 

Der vil i forbindelse med rensningen sprøjte skidt og jord på vægge, stakit, vinduer mm. Efter endt rensning skyller vi derfor efter med rent vand. Der kan dog være noget snavs/sand, som sætter sig og først kan ses efter, at det er tørret op – specielt på sorte facader, møbler og stakit. Her må du forvente en ekstra manuel rengøring ligesom du formentlig også skal pudse vinduer, efter vi har været der.  

Har du et skur, drivhus eller lignende, kan du med fordel flytte møbler mm. derind mens rensningen udføres. Forsøg altid at lukke skur og drivhus af således, at vandet ikke kan løbe ind, da vandet vi renser med bliver beskidt og kan efterlade snavs. 

  1.  Ukrudt

Vi fjerner typisk 80-90% af det ukrudt som må være, men resten er det op til en selv at fjerne. 

  1. Sand og fejning

Efter endt imprægnering anbefaler vi, at du fejer sand eller stenmel i fugerne. Stenmel kan købes hos os og leveres hos dig samme dag som imprægneringen udføres. 

Pris for 1 kg. stenmel = 5 kr.

Fejning af sand mellem fliserne kan også tilbydes mod en ekstrapris på 15 kr. pr. m2 (min. 1.000 kr.)

Alge-Fri egne udviklede produkter

Vi har gennem årene testet et utal af imprægneringer til fliser, tage, træterrasser og facader, da imprægneringen er den vigtigste del af vores behandlinger. Vi har efter nøje research og erfaring valgt en transparent nano-imprægnering bestående af Silan/Siloxan, som vi får specielt fremstillet til vores kunder. Kun det bedste er godt nok. 

Vi kan, som de eneste i Danmark, tilbyde 20 års garanti mod flisepest på fliser, tag og facader ved brugen af vores imprægnering, hvilket understreger kvaliteten og dens unikke levetid og holdbarhed. 

Imprægneringen har en høj vandafvisende effekt på: 

  • Natursten / kunststen 
  • Mursten 
  • Kalksten 
  • Beton/indfarvet beton 
  • Mosaik 

Vores imprægnering giver en transparent og vandafvisende overflade med dyb penetrering på op til 20 mm, som hverken efterlader film eller nogen form for misfarvning efter hærdning. Overfladen beholder derfor sin naturlige farve. 

Fliser af lav kvalitet samt fliser med lavt beton indhold, vil ikke opnå samme vandafvisende effekt, men imprægneringen vil stadig beskytte fliserne, og der vil stadig være mulighed for at opnå 20 års garanti. 

Yderligere information

UDSKRIDNING AF FLISER

Fliserne vil med tiden udskride. Dette skyldes bla. kørsel med bil samt regnskyl. En fliserens fjerner noget af sandet, mos og ukrudtet i fugerne så de kan komme til at fremstå tydeligere end før. Ved nogle kanter kan fliserne ligge løse, og idet vi går på dem kan det flytte dem. Dog kan en rensning af fliserne ikke flytte belægningen, så det kan Alge-Fri Danmark ikke holdes ansvarlig for. 

Blokeret afløb/kloak

Ved en fliserens vil meget af ukrudt og mos blive renset væk fra fugerne, og dette vil blive skyllet ud på græs, bed eller lign. I det vi renser med vand kan det ikke undgås, at noget af det vil kunne løbe i kloak eller anden form for afløb. Der plejer ikke at være nogle udfordringer i det, men hvis dit afløb plejer at blive stoppet hurtigt, skal vi have besked inden vi påbegynder arbejdet.

Flisens overflade efter rensning

Fliser som ligger ude og som ikke er under et overdækket areal, vil med tiden blive mere rug i overfladen. Dette skyldes frostsprængninger. De fliser som ligger under overdækket arealer vil ikke blive udsat for fugt på samme måde, og derfor vil de fremstå nye i længere tid. Efter rensningen vil alt skidt, mos og alger være væk fra fliserne, og man vil derfor tydeligere kunne se, at de er porøse på overfladen. En almindelig sund flise kan ikke knække eller få revner ved en afrensning.

Rydning af fliserne

Man har som kunde selv ansvaret for at rydde det område som skal renses fri for; krukker, havemøbler mm. Dette skal flyttes ca. 5-8 meter væk fra fliserne, og gerne længere om muligt.

Utæt vandhane / Slange igennem hus

Hvis der ikke er en udendørs vandhane kan vi tage vand indefra. Det kan bla. være under vasken eller i bruseren. Hvis pakningen hertil er af ældre dato eller ikke er intakt, kan de blive utætte efterfølgende. Det er kundens eget ansvar at tjekke for utætheder efterfølgende, og ved evt. utætheder stille en spand under til man får løst det.   

Ved de tilfælde, hvor det er nødvendigt at vi har vores slanger igennem huset, er det ens eget ansvar at få dækket gulvet og tæpper af, så man undgår ridser, mærker og snavs. 

Nuance forskel og kalkudtræk 

Nuance forskellen ses oftest under overdækket såsom under carporten. Når man renser under en carport kan det se vådt ud i en rum tid efter, og det skyldes at fliserne indeholder mere beton. Man kan tydeligt se det  på flisens overflade hvor dem som ligger i det fri er mere rug i overfladen fordi de har fået frostsprængninger igennem årene de har lagt. 

Fliser som ligger under overdækket kan der forekomme kalkudtræk ligesom dette også ses på nye fliser. Dette forsvinder af sig selv med tiden. 

Ved nyere fliser kan der komme spor i overfladen dette skyldes det det høje beton indhold fra fabrikken, og vil forsvinde af sig selv med tiden.

Facader og malede overflader

I forbindelse med afrensningen vil der kommer snavs og sand op på både stakit, havelåge, vinduer og facader. Dette skyller vi ned med lavt tryk. Hvis der er luft under malingen, frostsprængninger eller noget som sidder løst, er der en risiko for, at det kan slippe og falde af.

På malede overflader skyller vi ekstra grundigt af, da det kan være svært at se når det først blive vådt. Man må forvente at der vil sidde lidt tilbage man selv skal skylle/skrubbe af eller vente til regnen har fjernet det.

Handelsbetingelse for tagbehandling

For at få den bedst mulige start på vores samarbejde, vil vi gerne kort beskrive, hvordan forløbet kommer til at foregå både før, under og efter behandlingen. Så hvis du har nogle spørgsmål, som ikke er blevet besvaret i forbindelse med tilbudsgivningen eller i denne skrivelse, er du altid velkommen til at kontakte os på 70 20 20 33 imellem klokken 8.00 og 16.00 på alle hverdage.  

Eller du kan sende os en mail på salg@alge-fri.dk  

Sådan foregår rensning af tagbehandling

Vi sprøjter taget fra jorden, og det lægger sig som et skumlag på det ønskede område. Skummen bliver sprøjtet på tagets overflade, hvorefter det har en kemisk reaktion på algerne, hvilket betyder at algerne dør efter ca. 2 til 3 uger. Skummet, som vi påfører, løsner alger og anden belægning, hvorefter vind og vejr med tiden sørger for, at de løsnede alger falder af. Algerensen arbejder således i samspil med det danske vejr. Alt afhængig af hvor slemt dit tag er angrebet, vil det tage mellem 9 til 12 måneder, før du kan se det endelig resultat. I meget slemme tilfælde vil det være nødvendigt at behandle dit tag 2 – 3 gange før du opnår det ønskede resultat. 

Dette skal du forberede

Tjek at om vandet fra tagrenderne udledes i kloak som er tilkoblet rensningsanlæg. Såfremt vandet fra tagrenderne ikke udledes i kloak, som er tilkoblet rensningsanlæg skal væsken opsamles. Vælg derfor Opsamling af væske fra algebehandling ( mulig tilvalg ) + 500 kr.- eller ring på 70 20 20 33 hvis du er i tvivl.

Vi har virknings garanti på vores behandlinger! Vi har dog det lille krav at der skal være taget et før og efter billede. Før billedet skal være taget +/-5 dage fra behandlings datoen.

Det er en god ide at afdække planter, træer, blomster, hække, havemøbler osv så de ikke rammes af algemiddel. Fiske damme skal være dækket af.

Det er vigtigt at have døre låger osv er låst op, så vi kan komme hele vejen rundt om huset og udføre behandlingen korrekt.

Husdyr skal holdes inden og ovenlys vinduer skal være lukket.

Vi vil gerne have adgang til en udendørs vandhane. ( dog ikke et krav )

Husk at frakoble regnvandsopsamlere.

Virkningstid

Grønne Alger forsvinder med tiden 1-6 mdr. 80-90% forsvinder.

Mos dør efter ca. 14 dage – 20-80% forsvinder med tiden ( 3-12 mdr. )

Gule Lav Forsvinder efter 9-12 mdr – 70-80% forsvinder.

Grå Lav / Flisepest 0% Forsvinder

Virkningsgaranti

For at kunne lave en berettiget reklamation, skal du indenfor 5 dage efter vi har behandlet taget, tage nogle brugbare billeder af dit tag og gemme disse. Dette skyldes at du selv ser på dit tag dag efter dag og derved kan have svært ved at se hvor stor virkningen har været, men hvis du derimod har billeder af taget før behandlingen har haft effekt ville du kunne se en meget større effekt. Disse billeder bruger du også overfor os ved en evt. reklamationssag, da der så ikke kan slås tvivl om virkningen af behandlingen. Man kan dog tidligst reklamere over en behandling efter 9-12 mdr. Og reklamationer uden før og efter billeder vil ikke blive behandlet.

Vi anbefaler at få det behandlet 1 gang årligt, så man sikre sig at taget altid vil fremstå rent og pænt.

Hvornår kommer vi? 

Bestillinger fra: januar – forventes at blive udført fra april til juni mdr.

Bestillinger fra: februar – forventes at blive udført fra april til juni mdr.

Bestillinger fra: marts – forventes at blive udført fra april til juni mdr.

Bestillinger fra: april – forventes at blive udført fra april til juni mdr.

Bestillinger fra: maj – forventes at blive udført fra maj til juli mdr.

Bestillinger fra: juni – forventes at blive udført fra juni til august mdr.

Bestillinger fra: juli – forventes at blive udført fra juli til september mdr.

Bestillinger fra: august – forventes at blive udført fra august til oktober mdr.

Bestillinger fra: september – forventes at blive udført fra september til november mdr.

Bestillinger fra: oktober – forventes at blive udført fra oktober til december mdr. (dog med forbehold for frost).

I tilfælde af frost flyttes ordren til april til juni mdr. det efterfølgende år.

Bestillinger fra: november – forventes at blive udført fra november til december mdr. (dog med forbehold for frost).

I tilfælde af frost flyttes ordren til april til juni mdr. det efterfølgende år.

Bestillinger fra: december – forventes at blive udført i december mdr. (dog med forbehold for frost).

I tilfælde af frost flyttes ordren til april til juni mdr. det efterfølgende år.

Du får en SMS dagen før vi kommer og behandler. 

Vejret 

Det er vigtigt at det ikke hverken regner eller blæser for meget ved behandlingen for at få det bedste resultat. Såfremt det enten blæser for meget eller regner når vi ankommer vil vi køre igen, og sende en sms næste gang vi er i området.

Abonnement 

Vi tilbyder abonnement på behandlinger af tage. Vores aftale om årlig vedligeholdelse giver en kontant rabat mellem 5-10% alt efter valgte ordning. Rabatten opnås først år 2 eller efter nr. 2 behandling. Dette skyldes af vi ellers skulle opkræve mellem 5-10% af første bestilling, hvis aftalen annulleres før år 2 eller anden behandling.

Kloakering 

De anvendte algebekæmpelsesmidler må ikke udledes direkte til åer og vandløb, idet dette kan skade vandmiljøet. Det er derfor vigtigt, at du senest ved bestillingen af vore ydelser har sikret dig, at dine tagrender leder spildevandet direkte til kloak og videre til rensningsanlæg.

Du kan få oplysninger om afledning af spildevand ved din kommune.

Er du usikker på hvor dit regnvand fra tagrenden løber hen, bør du vælge vores tilvalg ( Opsamling af væske fra algebehandling ( Mulig Tilvalg ) + 500.- )

Handelsbetingelser træterrasse

For at få den bedst mulige start på vores samarbejde, vil vi gerne kort beskrive, hvordan forløbet kommer til at foregå både før, under og efter behandlingen. Så hvis du har nogle spørgsmål, som ikke er blevet besvaret i forbindelse med tilbudsgivningen eller i denne skrivelse, er du altid velkommen til at kontakte os på 70 20 20 33 imellem klokken 8.00 og 16.00 på alle hverdage.  

Eller du kan sende os en mail på salg@alge-fri.dk  

Sådan foregår rensning af træterrasse udendørs

En rensning og imprægnering af træterrasse består af følgende: 

  • Rensning af træterrasse
  • Desinficering af træterrassen (mod algesporer)
  • Imprægnering med mulighed for op til 17 års holdbarhed
  • Opstart 
  • Kørsel
  • Kvalitetskontrol
  • Moms og skatter

Step 1 – dato fastsættes

  • Ved bestilling fastsættes en dato for rensningen af træterrassen. Hvornår på dagen det bliver, kan være svært at sige, da det afhænger af kørsel samt, hvor lang tid de foregående opgaver tager den pågældende dag. Vi forsøger, efter bedste evne, at fastsætte et tidsrum for udførelsen.
  • Selve imprægneringen foretages hurtigst muligt herefter. Det er dog svært at sige præcist hvornår, da imprægneringen kræver tørvejr. Vi håber derfor på din fleksibilitet i forbindelse med imprægneringen, da ruterne pga. hensynet til vejrforholdene, planlægges fra dag til dag, Vi sender en sms dagen før, vi kommer og imprægnerer og ventetiden er typisk 1-3 uger efter rensningen. 

Step 2 – rensning

  • Rensningen og desinficeringen udføres på den aftalte dato (også i regnvejr).
  • Alle havemøbler og krukker skal gerne være flyttet 5-8 meter væk fra træterrassen, som skal renses. På denne måde undgår du i videst muligt omfang, at de bliver beskidte under rensningen.
  • Vi skal have adgang til vand. Hvis dette ikke er udenfor, bedes du informere os via mail på salg@alge-fri.dk Skriv gerne dit tilbudsnummer, tak.
  • Når træterrassen er renset, skyller vi facader og vinduer af. Rester af snavs kan dog fortsat sidde fast på facader, møbler og vinduer, hvorfor det kan være nødvendigt at pudse vinduer efterfølgende (ikke inkluderet i dette tilbud).
  • Det er intet problem at benytte træterrassen efter endt rensning, selvom den endnu ikke er imprægneret. 

Step 3 – imprægnering 

  • Når træterrassen er tør, og vi kører i dit område, kommer vi og imprægnerer. Dette sker typisk indenfor 1-3 uger efter rensningen er udført. Træterrassen tager ikke skade af at stå uden imprægnering i nogle uger – heller ikke ved ustadigt vejr. Træterrassen kan i perioden bruges helt normalt.
  • Vi giver besked via sms dagen før vi kommer og imprægnerer. Det er i den forbindelse vigtigt, at træterrassen er ryddet og fejet, hvis der er spildt sand eller jord i mellemtiden. Der skal ikke være adgang til vand eller strøm i forbindelse med imprægneringen.
  • Vi sætter en ting ud på terrassen når vi har foretaget imprægneringen, så du kan se, at vi har været der. Det kan være en krukke, stol eller andet, som vi placerer midt på terrassen.
  • Når imprægneringen er påført skal du helst ikke gå på træterrassen, før den er tør. Er det nødvendigt at gå på terrassen, er det vigtigt, at du tørrer dine sko godt af, inden du går ind på fliser og trægulve i huset. Når terrassen er tør, kan den bruges normalt igen.
  • Der går ca. 14 dage før imprægneringen er endeligt gennemhærdet.

Dette skal du forberede inden.

  1. Træterrassen skal være ryddet for krukker, stole, borde osv. Det skal være rykket 5-8 meter væk fra træterrassen. På denne måde undgår du i videst muligt omfang, at de bliver beskidte under rensningen. 
  2. Der skal være adgang til vand ved ankomst. Vi har udstyr til at koble os på om det er indendørs eller udendørs der er adgang. 
  3. Tjek om vandtrykket er godt, hvis ikke giv os gerne besked. Du kan evt. spørge en nabo om vi kan få vand derfra, så vi får fra 2 steder.
  4. Vi har 40 meter slange med, så hvis vi ikke kan parkere bilen inden for 40 meter af vand udtaget skal vi have besked på forhånd.

Vedligehold og garanti

Efter rensningen af træterrassen anbefaler vi, at du får træterrassen imprægneret. Imprægneringen reducerer træterrassens vandmængde i overfladen, hvilket sikrer en reduceret algevækst og mindsker risikoen for en glat og farlig terrasse.

Vi anbefaler, at træterrasser, der er blevet renset, får udført vedligeholdelse to gange årligt for at opretholde det flotte resultat. Vedligeholdelsen består i, at vi giver din træterrasse en desinficerende skum, som sikrer, at den nyrensede træterrasse forbliver pæn år efter år.

OBS: Der gives ikke garanti mod fremtidige alger på træterrasser.

Man tilmeldes automatisk vores vedligeholdelsesaftale hvor vi kommer 2 gang pr. år.

En årlige vedligeholdelsesaftale koster pr gang: 

Op til 50 m2   

kr. 795,-  

Op til 100 m2   

kr. 995,- 

Op til 150 m2   

kr. 1.195,- 

Op til 200 m2   

kr. 1.395,- 

Op til 250 m2   

kr. 1.595,- 

Op til 300 m2  

kr. 1.795,- 

Mere end 300 m2 

Det stiger løbende 200 kr pr 50m2

Priserne er inklusiv moms og miljøtillæg. 

Ny tid og/eller aflysning

Når en bestilling er bekræftet og en dato er fastsat, er bestillingen bindende.  

Flytning af ordre 

En flytning af en dato vil muligvis medføre, at vi har afvist en anden kunde unødigt, eller at en medarbejder står uden en arbejdsopgave på den pågældende dato. Vi ser derfor helst, at fastsatte datoer overholdes af hensyn til andre kunder og vores medarbejdere. 

Ønsker du alligevel at flytte din tid, kan dette, som udgangspunkt, gøres gebyrfrit op til 5 hverdage før datoen for udførelsen.  

Afbestilling af ordre 

Ved afbestilling efter indgået aftale, faktureres et gebyr på 30% af den samlede forhåndsordre. Ring til os på 70 20 20 33 eller skriv til os på salg@alge-fri.dk

Vedligeholdsaftale

En aftale om årlig vedligeholdelse kan til enhver tid opsiges forudsat, at det gøres inden den 31. januar, hvor vi starter planlægningen. Såfremt dette opsiges efter, pålægges et gebyr på 495 kr. 

Vi sender dig en sms og en mail dagen før vi kommer og udfører vedligeholdelsen. 

Dette er ikke indkluderet i prisen 

Det er vigtigt for os, at du som kunde føler dig tryg og velinformeret, så alle vores priser er all inclusive (som udgangspunkt). Det synes vi nemlig, er god og gennemskuelig service. Herunder kan du læse hvad som ikke er inkluderet i prisen. 

  1. Eventuelle rejseudgifter 

Bor du på en af øerne som eksempelvis Bornholm, Fanø eller Samsø, må du i forbindelse med behandlingen forvente en længere leveringstid.  

På småøerne, hvor der ikke er flere kunder/arbejdsopgaver i samme periode, pålægger vi rejseudgifter.  

Spørg vores dygtige medarbejdere for priser i netop dit område – telefon 70 20 20 33, eller mail salg@alge-fri.dk

  1. Afdækning og vinduespudsning 

Der vil i forbindelse med rensningen sprøjte skidt og jord på vægge, stakit, vinduer mm. Efter endt rensning skyller vi derfor efter med rent vand. Der kan dog være noget snavs/sand, som sætter sig og først kan ses efter, at det er tørret op – specielt på sorte facader, møbler og stakit. Her må du forvente en ekstra manuel rengøring ligesom du formentlig også skal pudse vinduer, efter vi har været der.  

Har du et skur, drivhus eller lignende, kan du med fordel flytte møbler mm. derind mens rensningen udføres. Forsøg altid at lukke skur og drivhus af således, at vandet ikke kan løbe ind, da vandet vi renser med bliver beskidt og kan efterlade snavs. 

Alge-Fri egne udviklede produkter

Vi har gennem årene testet et utal af imprægneringer til fliser, tage, træterrasser og facader, da imprægneringen er den vigtigste del af vores behandlinger. Vi har efter nøje research og erfaring valgt en transparent nano-imprægnering bestående af Silan/Siloxan, som vi får specielt fremstillet til vores kunder. Kun det bedste er godt nok. 

Vi kan, som de eneste i Danmark, tilbyde 20 års garanti mod flisepest på fliser, tag og facader ved brugen af vores imprægnering, hvilket understreger kvaliteten og dens unikke levetid og holdbarhed. 

Imprægneringen har en høj vandafvisende effekt på: 

  • Natursten / kunststen 
  • Mursten 
  • Kalksten 
  • Beton/indfarvet beton 
  • Mosaik 

Vores imprægnering giver en transparent og vandafvisende overflade med dyb penetrering på op til 20 mm, som hverken efterlader film eller nogen form for misfarvning efter hærdning. Overfladen beholder derfor sin naturlige farve. 

Fliser af lav kvalitet samt fliser med lavt beton indhold, vil ikke opnå samme vandafvisende effekt, men imprægneringen vil stadig beskytte fliserne, og der vil stadig være mulighed for at opnå 20 års garanti. 

Yderligere information

Træterrassens udseende efter rensning

En afrensning sørger for at alger, skidt og snavs bliver fjernet fra overfladen. Man kan ikke forvente at træet kommer til at være ensartet i overfladen som ved en slibning. En slibning af træterrasser går dybere i træet, og vil fjerne noget af overfladen, hvilket ikke er tilfældet med en afrensning som kun vasker overfladen.

En afrensning af træterrassen kan få træet til at rejse sig. Dette ses typisk kun på de bløde træsorter som f.eks på en ældre trykimprægneret træterrasse, mens det kun sjældent sker på en hård træterrasse. Træet kan også være blevet så mørt, at det vil flosse som kan ses på ældre træterrasser. Det er op til kunden selv at vurdere, om træet kan holde til en afrensning. Alge-Fri kan ikke holdes ansvarlig for følgeskader. Hvis du er i tvivl om træet kan holde til en afrensning anbefaler vi at få lavet en gratis prøverens forinden arbejdet bekræftes. En prøverens vil give et billede af hvordan det komme til at se ud, men det kan variere alt efter træets tilstand, samt om det har fået tidligere behandlinger. 

Når træet renses, kan det ikke altid undgås, at man kan se ”kørespor” efter rense kassen på selve træet. Disse spor er svære at undgå – ja næsten umulige, men vi har godt trænet og erfarne medarbejdere. De gør, alt hvad de kan for at minimere disse ”kørespor”. Der hvor køresporerne opstår vil det med tiden blive mindre og mindre. Til sidst forsvinder de helt. Man kan som sagt ikke helt undgå kørespor, og det er derfor vigtigt, at vi her informerer dig om det, så det ikke kommer bag på dig efterfølgende.

Træets farve

Alle træsorter reagerer forskelligt over tid, da træ er et levende materiale som både vil mørne og blive blødere med tiden. Over tid vil træet ændre sig fra sin oprindelige farve til en lidt mere grå/sølv farve. Ved afrensningen vil der kortvarigt komme lidt af den naturlige farve tilbage, for derefter at blive grå/sølv igen. Efter afrensningen vil der i nogle tilfælde stadig kunne være et hvidt/gråt slør i overfladen. Ønskes dette ikke skal træet slibes som ikke kompenseres af Alge-Fri.

Imprægnering eller olie

Om man skal vælge olie eller imprægnering afhænger af ens ønsker. Hvis man f.eks ønsker træet i en bestemt farve/nuance skal man vælge en olie. Ved brug af olie med pigment(farve) skal man også forvente at skulle genbehandle med olie hvert år eller hvert andet hvis man ønsker det ensartet.

Ved brug af imprægnering slipper man for at give det olie da dette er en direkte erstatningen, men en imprægnering er 100% transparent og vil med tiden få det naturlige går/sølv patina.    

Rydning af træterrasse

Man har som kunde selv ansvaret for at rydde det område som skal renses, fri for; krukker, havemøbler mm.. Dette skal flyttes ca. 5-8 meter væk fra træterrassen, og gerne længere om muligt.

Vandhane og slange igennem huset 

Hvis der ikke er en udendørs vandhane kan vi tage vand indefra. Det kan bla. være under vasken eller i bruseren. Hvis pakningen hertil er af ældre dato eller ikke er intakt kan de blive utætte efterfølgende. Det er kundens eget ansvars selv at tjekke efterfølgende for utætheder, og ved evt utætheder stille en spand under til man får løst det.   

Ved de tilfælde hvor vi skal have vores slanger igennem huset, er det ens eget ansvar at få dækket gulvet og tæpper af, så man undgår ridser, mærke og snavs. 

Facader og malede overflader

I forbindelse med afrensningen vil der kommer snavs, og sand op på både stakit, havelåge, vinduer og facader. Dette skylles ned med lavt tryk. Hvis der er luft under malingen, frostsprængninger eller noget som sidde løst er der en risiko for at det kan slippe og falde af.

På malede overflader skyller vi ekstra grundigt af, da det kan være svært at se når det først blive vådt. Man må forvente at der vil sidde lidt tilbage man selv kan skylle/skrubbe af eller vente til regnen har fjernet det.